Fekete-Kovács Kornél: Ha zajongok, és keresem azt, amit el akarnak mesélni, akkor nem fogom megtalálni. Csak akkor tárulnak fel ezek a hangok, ha csöndben vagyok és figyelem, azt, ami körülvesz.
![]() | ||||
Fotó: Burger Barna |
Fekete-Kovács
Kornél a Modern Art Orchestra vezetője mesélt legújabb darabjáról, amit
hamarosan a Művészetek Palotájában fog bemutatni. Továbbá arról, hogy ez hogyan
kapcsolódik a jóga filozófiai rendszeréhez, hogy milyen volt neki Indiában
gyakorolni, és hogy mit jelent számára a nyugalom.
Március
27-én mutatod be Foundations című új darabod, amiben a jóga nyolc ágának
első két tagját zenésíted meg. Ennyi jógi egyszerre még biztos nem volt a
Művészetek Palotájában, mint amennyien most leszünk a Facebook esemény oldalát
elnézve...
Igen,
nyilván ti arra vagytok kíváncsiak, hogy ez a tudás és filozófia hogyan tud
majd megjelenni zeneileg, de az én szándékom valójában az, hogy azoknak az
embereknek is meg tudjam mutatni, és azokhoz is közelebb hozzam ezt a filozófiai
rendszert, akik egyáltalán nem ismerik a jóga elméleti aspektusait. Fontos
számomra, hogy bárki megláthassa azt, hogy itt nem arról van szó, hogy mi
már-már szektásokként füstölőket gyújtunk, mantrákat mormolunk és
körbehatároljuk magunkat egy képzeletbeli vonallal, hanem hogy valójában ez az
egész nem szól másról, mint az életről. Ez az embernek a kapcsolata a világgal.
Ezzel az előadással pont azt szeretném közvetíteni, hogy ez a tudás bárkinek a
rendelkezésére áll. És az is egy fontos dolog, hogy amikor azt mondjuk: jóga,
akkor az emberek legnagyobb részének az jut az eszébe, hogy furcsa ruhába
öltözött emberek a nyakukba teszik a lábukat. Pedig legyünk őszinték, ez az
egész rendszernek valóban a része, de egy sokkal kisebb része, és a többi is épp
olyan fontos, mint az, hogy a különböző testhelyzeteket gyakoroljuk.
Márpedig
jelenleg ezzel azonosítják a jógát...
Szerintem
jóginak lenni nem az ászanázást jelenti. Indiai útjaim során találkoztam néhány
olyan emberrel, akik a szellemiségükkel, a viselkedésükkel egyből kivívták
bárkinek a figyelmét, és nagyjából három perc alatt rájött az ember, hogy na ő
az, akitől szeretne tanulni. Arvind Pare például ilyen. Tanár, filozófus, aki
kifejezetten nyugati jógiknak tanítja a Bhagavad Gítát, és a Jóga szútrákat.
Nekem egyébként ez az egész kattanás is onnan jött, hogy tavaly, amikor kint
voltam Mysore-ban, akkor 5 hétig jártam hozzá filozófiát tanulni és az akkora
hatással volt rám, hogy amikor hazaérkeztem, elkezdett körvonalazódni a
fejemben ennek az előadásnak az anyaga. Formailag még nem tudtam elképzelni,
hogy a Jóga szútrákból, hogyan írjak egy darabot (lehet, hogy ez lesz az életem
hátralévő részének a küldetése), így szűkítenem kellett a témát, és így emeltem
ki a jámákat és a nijámákat.
Mikor kezdtél
el jógázni? Tudom, hogy ashtangázol. De egyből ezzel kezdtél?
Nekem volt
egy nagy mesterem, Butch Lacy, aki mindig megerősítette azokat a sejtéseimet,
vízióimat, amiket a spirituális lét és a zene közti kapcsolatomban megéltem. Én
innentől számolom azt, hogy "jógázom". De az is, hogy egy
jógastúdióban gyakoroljak ászanákat már nagyon régóta bakancslistás álmom volt.
Viszont olyan helyen laktam korábban, ahonnan megoldhatatlan volt, hogy
hajnalban bejárjak jógaórákra. Meg azért valljuk be őszintén, egy zenésznek az
élete nem olyan, hogy este kilenckor lefekszik és reggel ötkor fölkel. Az
esetek túlnyomó részében éjfélkor kerülök ágyba, és ebben az életformában
sokkal nehezebb megvalósítani azt a rendszerességet, amit a gyakorlás
megkövetel. Márpedig a rendszeresség, és az, hogy egy általános ritmust adjon a
gyakorlásnak az ember szerintem nagyon fontos és ezzel még a mai napig
küzdök.
Aztán négy
évvel ezelőtt beköltöztem a városba és ennek a lehetősége kinyílt. Lementem
először egy half led órára, ami teljesen katartikus élmény volt annak idején.
Folytattam is, jártam a vezetett órákra heti 2-3x, és eltelt 3 hónap, amikor
kilátásba került egy new york-i utazás, ahol el akartam menni Eddie Stern
óráira, és amikor ezt elhatároztam, akkor Szalai István, a Bandha vezetője
elkezdett velem úgy foglalkozni, hogy akkor engem fel kellene készítenie, ha én
az Eddie Stern mysore óráin szeretnék gyakorolni. Valahol ez volt az első nagy
lépés, amikor először lementem mysore órára, ahol ugye már fejből kell tudni a
sorozatnak a rád vonatkozó részét. Gyakoroltam is és valóban eljutottam
Eddie-hez, ami nagyon nagy élmény volt.
Miért? Miért
volt ő más?
Minden tanár
más. Nehéz megmondani, hogy például Govinda Kai mitől jó, vagy Saraswathi Jois,
vagy Santina Giardina-Chard. Talán ahol ez leginkább tetten érhető, az
Santina-nál van, mert ő azért egy nagyon specifikus metódussal tanít. De a
többieknél én elsősorban azt érzem, hogy a kisugárzásuk, a jelenlétük, ahogyan
a teret tartják vele, elsősorban az az amitől más és más és különleges egy-egy
tanár és óra.
Aztán jött
2017-ben Mysore. Elsőként Saraswathi Jois-nál tanultál. Kimondottan hozzá
szerettél volna menni, vagy amiatt választottad őt, mert Sharath nagyon
szigorúan limitálja a gyakorlóit?
Nézd,
őszinte leszek! 45 évesen voltam, amikor elkezdtem ászanázni.
Egy 45 éves embernek az élete már olyan dolgokat rakott a testére,
ami (és ilyenkor saját magammal is őszintének kell lennem, amikor azt mondom)
visszafordíthatatlan nyomot hagytak maguk után. Ráadásul az az életvitel, ahogy
én éltem korábban sem kedvezett a jógagyakorlásnak. Valamennyit mozogtam ugyan,
de nem volt ez egy tudatos elhatározás. Nagyon sokat dolgoztam, és stresszeltem
magam, és ez azért nem múlik el nyomtalanul. Egy ilyen háttérrel, ha akarnám
sem tudnám, az ászanák gyakorlását úgy művelni, mint egy 23 éves. És szerintem
jó, ha tisztázza saját magával az ember, hogy mi az amit lehet és mi az amit
nem. Valahogy azt éreztem, hogy Sharath körül van egy olyan megfelelési
kényszer, amivel én nem tudok, vagy nem szeretnék azonosulni. Hangsúlyozom,
hogy kívülről szemlélem a dolgot, de úgy érzem, hogy valóban valamiféle "jógaverseny"
zajlik ott, viszont nekem nem esik nehezemre ettől távol tartani magam. Próbálom
önmagamat megkeresni ebben az egész helyzetben, illetve az ászanagyakorlás
helyét az életemben. Ez utóbbi az én oldalamról semmi más, mint egy segítség a
spirituális énem megtalálásában. Mindezzel együtt, mégis csábít oda valami, és egyszer
szívesen kipróbálnám Sharath shaláját is, mert az is valószínű, hogy az ellenérzéseim
ezzel kapcsolatban, bizonyos részben az én belső bizonytalanságomat tükrözik:
vajon vagyok-e elég jó, elkötelezett és felkészült, ahhoz, hogy nála
gyakoroljak? A „tigris” biztosan megérzi azonnal minden gyengeségem...
Mesélj
Saraswathiról, mert az azért meghatározó, amikor az ember legelőször bemegy a
Jois család valamelyik tagja elé gyakorolni...
Nagyon
érdekes volt, de én őszintén szólva az első pár napban nem éreztem a
hangulatát, és azt, hogy itt most valami különleges történik.
Ezzel nem
vagy egyedül.
Engem nagyon
zavart például, hogy az ablak előtt várakozó, amerikai gyakorlók hangosan
röhögcsélnek, és mivel amerikaiak, ezért ráadásul egy oktávval följebb
beszélnek, mint a normális emberek. Saraswathi meg a telefonján az aktuális
slágereket hallgatta, amit még énekelgetett is mellé néha. Nekem ehhez azért
idő kellet, amíg megszoktam. Úgy 2 hét elteltével viszont kezdtem érezni, hogy
olyan helyeken vagyok a gyakorlás alatt ahol korábban még soha nem jártam.
Emlékszem épp a Marichyasana C-vel kínlódtam akkor és az utolsó napokban nagyon
kedves lelki támogatást kaptam tőle, meg a segédjeitől is. Rendkívül aranyosak
voltak, ahogy drukkoltak nekem, hogy meglegyen végre ez az ászana. Mindig
kérdezték: did you catch? Nooo, hangzott a válasz és akkor óriási sajnálkozásba
fogtak. Ez mindig megmosolyogtatott és a végére nagyon jól helyére került ez az
egész.
Én hetekig
meg voltam róla győződve, hogy Saraswathi nem figyel, főleg az újakra, és úgy 3
hét után vettem észre azt, hogy de, csak mondjuk nem úgy, ahogy elvárod, vagy
számítasz rá.
Legyünk
őszinték, azért volt olyan, hogy leült a karosszékbe, velem szembe, én
gyakorlatilag a lábánál gyakoroltam, és egy fél órára elszunyókált. Ami mondjuk
valahol érthető, hiszen az ő korában az egy emberfeletti dolog, hogy felkel reggel
4-kor és délig a shala-ban van.
Mysore hogy
tetszett?
Aki járt már
ott az tudja, hogy az nem fog működni, hogy az ember leszáll a repülőről, és
akkor egyből ott van, megérkezik. Abban a pillanatban, hogy ha azt az életedet
próbálod meg oda bepasszírozni, amit itthon élsz, akkor mindenről lepattansz.
Akkor minden szituációban rosszul tudod magad érezni. Attól, hogy koszos a
fürdőszoba, hogy átvernek a riksások, sorolhatnám, de ha az ember odaér és nem
azzal kezdi, hogy ezzel ellenkezik, főleg az ő létükkel szemben, hanem
beleengedi magát abba ami ott van, átveszi azt a tempót, azt a fajta
kommunikációt, akkor elkezd működni. Viszont ehhez idő kell. Minimum kell egy
hét, amíg az ember valamelyest beleszokik ebbe.
És sikerült?
Én nagyon
szeretek ott lenni. Korábban is jártam már Indiában munkaügyben, de az
nagyon más volt. Amikor az ember egy olyan dologért utazik egy másik
kontinensre, ami csak ott van a világon, és fejet hajt e felett a tény felett,
akkor elkezd működni valami különleges energia.
Miután
hazaérkeztél milyen volt újra, itthon ráállni a matracodra?
Meghatározó,
mert tulajdonképpen onnantól számolom azt, hogy stabil gyakorló lettem. Az első
mysore-i út adta meg azt, hogy már nem volt kérdés, hogy minden nap kigurítom a
matracot.
És a második
utad?
Az már
sokkal könnyebb volt, hiszen már nem idegenként érkezel. Ismeri az ember a
helyi viszonyokat, tudja hol kell robogót bérelni, a riksás már nem tudja
átverni, stb. Most már csak a mosodás vert át, de ezek megúszhatatlan dolgok.
Meg tulajdonképpen ez egy olyan kérdés, hogy az az összeg, amivel ők be tudnak csapni,
az nekik egy hatalmas érték, én meg úgy vagyok vele, hogy nekem tulajdonképpen
mindegy. (Mondjuk ez a mosodás lehet, hogy másnaptól egy hétig ki sem nyitott,
annyit zsebelt be rajtam.) A módja, ahogyan elveszik az persze nem túl
szimpatikus, de valahol még azt is megértem. Nem csak „jógik” lakják Indiát! Akármit
csinál az ember nagyjából fél kilométerről látszódik rajta, hogy egy idegen, és
ha valaki idegen, akkor az egy potenciális áldozat. Becsapják, ha nem elég
körmönfont, vagy dörzsölt. Innentől pedig már tényleg csak az kérdés, hogy
ezzel én magam mit kezdek. Hogy most azon a párszáz forintnyi rúpián elkezdek
vele vitatkozni, vagy azt mondom, hogy vigye haza a családjának. Én az utóbbit
választottam.
Második
utadon már Vijay Kumar-hoz mentél...
Igen,
kíváncsi voltam arra, hogy mi van akkor, ha az ember egy olyan helyen gyakorol
ashtangát, ami nem a Jois család az iskolája. Nekem nagyon jó volt.
Iszonyatosan jó energiája van.
Ő több
elméletet is tanít, igaz?
Igen,
viszont mi csak a reggeli órákon voltunk, illetve egy órát vettem tőle, de az
is inkább egy beszélgetés volt. Viszont ha legközelebb megyek, akkor ez biztos,
hogy egy fontos dolog lesz. Érdekel a pránajáma, a légzés szabályozása, de ugye
Sharath azt tanítja, hogy csak a második sorozattól kezdheted el gyakorolni.
Viszont mi van ha én soha nem jutok el a második sorozatig? Ez is egy olyan
sztereotípia, ami visszafogott abban, hogy egyáltalán megkérdezzek egy másik
tanárt is erről az egészről.
![]() |
Fotó: Birtalan Zsolt |
Vegetáriánus
vagy. Ezt a jóga gyakorlása hozta?
Körülbelül
már egy éve jógáztam, mikor teljesen elhagytam a húst. De korábban is tisztában voltam azzal az
embertelen ténnyel, amit a húsipar művel. Szerintem ez egy iszonyat,
és én ebben nem szeretnék részt venni. Az nem normális, hogy egy malac, egy
marha, vagy egy csirke az egész életét akkora helyen tölti, ahol éppen elfér,
és az ő táplálására erdőket vágnak ki, és a mezőgazdasági növénytermesztés 70
%-a az nem emberi fogyasztásra készül, hanem állati takarmány lesz belőle, mert
a húson lévő haszon magasabb, mint ami a növényen van. Üzlet az egész. Ráadásul
ezek az állatok életükben nem léptek egy métert sem, pedig az izomzat attól
alakul ki, hogy ha mozog, mozgatva van. Tehát felmerül a kérdés, hogy mitől
lesz akkora combja egy csirkének? Valószínűleg azoktól a szteroidoktól, amiket
beléjük nyomnak. Innen indult az egész. Majd ehhez jött hozzá a
jóga filozófiai mondanivalója. Ha kinyitsz egy ajtót és az az ajtó
becsukódik mögötted, akkor már nem tudsz visszafelé menni. Ezek az ajtók
egyre-másra nyílnak ki, én pedig olyan vagyok, aki bemegy rajtuk. Azóta
jobban is érzem magam ettől, ráadásul nem is eszem annyit. Szerintem a
nagymamáink táplálási metódusa nem a legjobb. Valahogy a magyar ember akkor
érzi jól magát, ha már degeszre ette a hasát. Pedig sokkal kevesebb is bőven
elég.
Meditációval
foglalkozol?
Japázni
szoktam, az egy bevált módszer. Például azért szeretem nagyon Govinda Kai-t,
mert az a fajta attitűd, ahogy ő kezeli az ászanagyakorlást, az nagyon közel
áll hozzám is. Számára sokkal fontosabb a filozófia, a spiritualitás, a
mantrázás. Ha valaki azt mondja, hogy jógázik, akkor szerintem ezek
kihagyhatatlan részei a folyamatnak. Ha valaki ezeket félretoltja, és csak
ászanákat gyakorol, akkor az én négy éves tapasztalatom azt mondatja, hogy nem
tud ugyan addig eljutni, mintha a jógának valóban mind a 8 ágát próbálná
sajátjaként kezelni. Nagyon gyanús, hogy nem ugyan oda fogunk érkezni.
A zene és a spiritualitás hogyan
kapcsolódik össze benned?
Én főleg egy
improvizáló muzsikus vagyok. A művész szót nem is szeretem használni, mert
abban benne van, hogy mű. Az az nem igazi. Ha improvizálsz, akkor alapból
ugyanonnan indulsz, mint ahova érkezel mondjuk 20 perc meditáció után. Hasonlóan
zárod ki, azt ami körülvesz és hagyod, hogy megszólaljon egy hang. Ha
megteremted az ennek megfelelő gondolat nélküli környezetet, akkor tudsz igazán
improvizálni. Én azt vallom és az egykori mesteremnek, Butch Lacy-nek is az
volt a tanítása: nem vagyok más csak egy közvetítő, egy csatorna ebben az
egészben és ha elég figyelmes és türelmes vagyok, akkor meghallom azt, amit
küldenek nekem. Ha zajongok, és keresem azt, amit el akarnak mesélni, akkor nem
fogom megtalálni. Csak akkor tárulnak fel ezek a hangok, ha csöndben vagyok és
figyelem, azt, ami körülvesz. És ez a sok hang mind így jön, és csak hagyom. Amikor valami
olyat küldenek Fentről, amit fel is tudok fogni, akkor azt pedig megköszönöm.
![]() |
Fotó: Burger Barna |
Végtelenül
nyugodtnak tűnsz. Ez lelkialkat, vagy az évek során sajátítottad el?
Vannak, akik
azért tudnának mesélni, hogy én mennyire ideges is tudok lenni olykor... De
alapvetően azért valóban nyugodt a természetem. Vannak helyzetek, és emberek,
akik azért ki tudnak hozni a sodromból. És akkor magamra sem ismerek,
hogy de hát hogy kerültem ide? Én nem is ez vagyok.
És amikor ki
kell állnod több száz ember elé, akkor is nyugodt vagy?
Akkor vagyok
a legnyugodtabb. Gyerekkoromból emlékszem utoljára olyanra, hogy remegett a
lábam a lámpaláztól. Tudod honnan jön ez? Onnan, hogy amikor én odaállok több
száz ember elé azzal nekem célom van. Nem azért állok ki, mert valahogy úgy
hozta az élet. Ha valaki úgy áll oda, akkor lehet lámpalázas, mert akkor nem
tudja, hogy mi fog történni. Szerintem a csend az alapjába véve egy szentség és
ha én odamegyek és játszom a hangszeremen, vagy karmesterként egy „zenekaron”,
akkor egy óriási nagy felelősség, hogy a csendet átmenetileg megtöröm, és abban
az időben, amikor ez megtörténik, akkor mi fog ott elhangozni. Amikor én
kiállok a színpadra, akkor tulajdonképpen azért megyek oda, hogy az ott ülő
emberek "csendjét" tudatosan megzavarjam, és egy olyan élményt adjak
nekik a csendjük helyett, amivel kárpótolni tudom őket a kölcsönvett „szentségükért”.
Ha én ezt így fogom fel, akkor ebben semmi rizikó nincs. A felelősség nem abban
rejlik, hogy nekem ott most meg kell felelnem, hanem abban, hogy amit majd ott
csinálok az valóban őszinte dolog legyen. Ha ezt meg tudom csinálni, akkor
nyertem. Ebben az a legnagyobb kihívás, hogy ha őszinte vagy a színpadon, akkor
bizony minden egyes alkalommal a saját magánéleted is közbeszól. Ha én azt
akarom odaadni a közönségnek, aki vagyok, akkor abban benne van az is, hogy ma
nem vagyok jól, ma rosszul érzem magam, ma szomorú vagyok, ma zokogógörcsöt
kaptam és ezt is oda kell vinnem és ha én ezt az egészet őszintén gondolom, és
valóban el tudom játszani, vagy bele tudom írni egy darabomba, akkor van
értelme az egésznek. Ha ezt el kellene rejtenem, úgy kellene csinálnom mintha
egy szupermen lennék, vagy mint aki sohasem téved, sohasem hibázik, és mindig
kiegyensúlyozott teljesítményt tud nyújtani a színpadon, akkor kéne, hogy
izguljak. Persze az már egy más kérdés, hogy az emberek szupermenekre vágynak,
és nem hús-vér halandókat akarnak csodálni. Az igazat megvallva, ez egy teória,
amelyre szigorúan törekszem, de valójában ezt nagyon nehéz mindig alkalommal
100%-osan megvalósítani. Nagyon sok olyan helyzet adódik, amikor az embernek
tényleg meg kell felelnie a színpadon, de próbálom ezeket elkerülni, és
próbalom ezeket még akár egy előadás közben is átfordítani.
A szakmának
kell megfelelni?
A szakmának,
a közönségnek, annak a fajta elvárásnak, amit egy adott zenei anyag eljátszása
eléd gördít. Ráadásul az amit én "munkahelyemnek" tekintek, a Modern
Art Orchestra, az egy olyan formáció, ahol nagyon sokféle dolgot csinálunk, és
nem csak a saját szerzeményeimet adjuk elő, hanem más zeneszerzőkét is.
Ilyenkor előadóként kell helyt állni egy másik ember zenei koncepciójában és az
mindig egy elvárás, aminek vagy megfelelek, vagy nem. Hiszen amikor a saját
zenémet játszom, azt viszont úgy is csak én tudom a legjobban játszani.
Mostanra már kialakult az a metódus, hogy amennyiben nagyon távolinak érzem egy
másik szerző zenéjét, akkor egyszerűen nem vállalom a fellépést.
Tanítasz is?
Most már jó
pár éve nem. Tanítottam a Zeneakadémián, és a Kőbányai Zenei Stúdióban, de én
azt gondolom, hogy ezekben az intézményekben nem feltétlenül arra kíváncsiak,
amit én tudok nyújtani. Ki volt írva, hogy mondjuk jön öt növendék reggel 9-től
délután 6-ig, én voltam ott reggel 9-kor egyedül, és vártam. Aztán délben
megjelentek egyszerre hárman, és mind a hárman nagyon siettek. De ezzel én most
mit kezdjek? Úgy vagyok vele, hogy aki akar, az megtalál. Én senkit nem
szeretnék presszionálni, hogy hozzám járjon, gyakoroljon, és, hogy elfogadja
azokat a dolgokat, amiket mondok. Más a világ, mások a mélységek. Például, amikor
egészen fiatal voltam, akkor nem volt pénzem arra, hogy megvásároljam az összes
lemezt, amit szerettem volna. 1-2 lemezt engedhettem meg magamnak havonta, de
azokat egy hónapig hallgattam. Csak azt. És az az információ amit én abból
megkaptam, azt nem lehet összehasonlítani azzal, hogy ha most felmegyek a
youtube-ra, rákeresek valamire, meghallgatom csak azt a részt belőle, ami épp
érdekel, a többit átugrom és már lapozok is, mert már ott van a listában a
következő húsz másik album. Ez egy más minőség.
És Téged ez
nem csavar be? Tudsz még ugyan olyan fegyelmezett lenni?
Dehogynem!
Nyilván elvisz engem is az okostelefon, a Facebook, az Instagram. Próbálok
ellene tenni. Van, hogy könnyebb, mert lekötnek a dolgaim, de olyan is van,
hogy egy problémásabb időszakban automatikusan ebbe menekül az ember. Amikor
elindul egy gondolatszál, jön egy másik, az kapcsolódik az előzőhöz, és így
tovább, és egy olyan helyen köt ki az ember, ahová egyáltalán nem akart eljutni
és egyáltalán nem ott van, ahol lennie kellene.
És
észreveszed egyből, hogy nem ott vagy, ahol lenned kellene?
Igen,
észreveszem, de nem mindig tudok ellene tenni, amikor ilyen idegállapotban
vagyok.
És akkor
hagyod, hogy magától elmúljon?
Nem, akkor az kell, hogy csendben
legyek, és meditáljak. Befelé kell induljak, ahhoz, hogy ezt meg tudjam
szüntetni. De nem mindig megy könnyen, pedig az eszköz ott van kéznél.
Általában az embereknek ezzel a zavart állapotával pont az párosul, hogy oda se
tudnak fordulni az eszközhöz, ami segíthetne. Ez olyan, hogy nem látok szemüveg
nélkül és nem találom a szemüvegem. Vagy amíg nem ittam meg a kávémat, addig
nem tudom megcsinálni a kávét. De például elképesztő mennyi szemét jön ki
belőlem a gyakorlás alatt is, és amikor befejeztem, és szétnézek magam körül,
akkor nagyon jó látni, hogy ez már kívül van.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése